Historia gier komputerowych

2c7a3012-c8e3-4d27-a223-2a0da6ce3792Gry komputerowe przez bardzo długi okres musiały walczyć ze stereotypem zabawy dla mało inteligentnych i wymagających. Pierwsze gry w ogóle nie były tworzone po to, aby zabijać nimi czas czy sprawiać przyjemność zawodnikom łączącym się online. Idea przyświecająca pierwszym programistom to przede wszystkim umożliwienie człowiekowi sterowania jakąś nierzeczywistą materią poprzez konkretne ruchy swoje czy kontrolera. Na początku oczywiście tylko i wyłącznie odpowiednio zaprojektowane do konkretnej gry urządzenia dawały możliwość wydawania danemu bohaterowi poleceń. Pierwszym wielkim sukcesem było stworzenie gry imitującej grę w ping-ponga. Ekran podzielony został na dwie części białą prostą linią, w programie uczestniczyło dwóch zawodnik, z których każdy kierował białym odcinkiem po przeciwległych stronach stołu – symbolizowanych krótkim białym odcinkiem. Pomiędzy nimi przemieszczał się biały okrągły punkt, czyli piłeczka, której odbicie gwarantowało pozostanie piłki na stole, a ominięcie jej oznaczało stratę punktu. Programiści z czasem zaczęli udoskonalać swój pomysł zarówno pod względem graficznym, jak i nowych możliwości – np. gry online, na odległość. Połączenie gier i Internetu otworzył zresztą w ogóle bardzo szeroko drzwi do kompletnie nowej dziedziny funkcjonowania, jakim są zawody multiplayer i sport elektroniczny jako taki.

Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte nie pozostawiły żadnych złudzeń – komputery będą znaczyły coraz więcej i programowanie odpowiednich aplikacji oraz gier na nie, będzie także żyłą złota. Wiele firm rozpoczęło więc wtedy swoje skromne prace nad małymi tytułami, które z czasem przeistoczyły się w wielkie serie gier komputerowych. Każda z takich sag jak sportowa FIFA czy wyścigowy Need For Speed, przynosi swojemu deweloperowi dzisiaj ogromne przychody, nawet jeśli kolejna część wcale nie jest lepsza od zeszłorocznej. Często dla samych zmian w grafice wiele osób jest w stanie natychmiast rzucić się na nowe wydawnictwo pod tym samym tytułem. Są jednak i tacy gracze, których kompletnie nie interesuje gra przeciwko komputerowi, rozgrywanie popularnych kampanii czy trening przeciwko sztucznej inteligencji. Wraz z upowszechnieniem się komputerów i dostępu do Internetu jasnym stało się, że ludzie na całym świecie natychmiast pokochają rywalizowanie nie tylko z członkami swojej rodziny czy znajomymi, ale także całkowicie obcymi ludźmi przez Internet. Trzeba było jednak udoskonalić tę formę rywalizacji online i stworzyć odpowiednie platformy, serwisy i serwery.

Share This Post

Post Comment