Wojna konsolowo-komputerowa

W odwiecznej wojnie pomiędzy miłośnikami konsol i komputerów najważniejszym punktem sporu jest bez wątpienia ustalenie, który sprzęt pozwala lepiej bawić się i spędzać czas przy grach wideo. Nie jest bowiem dla nikogo zaskoczeniem, że współczesne konsole, a także te przyszłe, mimo swoich stale udoskonalanych możliwości i akcesoriów, raczej nigdy nie staną się funkcjonalnymi i przydatnymi maszynami roboczymi. Konsola nigdy nie będzie w stanie dorównać komputerom w kwestii chociażby codziennej obsługi potrzeb domowników – przeglądanie Internetu, robienie zakupów, pisanie komentarzy, prowadzenie dokumentacji, programy użytkowe – wszystko to dużo lepiej sprawdza się na komputerze. Konsola zresztą nigdy nie miała takich aspiracji, by być sprzętem do pracy czy wejść w wyposażenie każdego współczesnego biura. Dlatego postulowana przez posiadaczy komputerów, zwłaszcza w latach dziewięćdziesiątych, wyższość komputerów stacjonarnych nad konsolami, jest niezaprzeczalna w tym aspekcie.
Dla pasjonatów wesołej rozrywki i zabawy to konsola stanowi jednak nieodzowny element wyposażenia salonu. Trudno wyobrazić sobie sprzęt lepiej nadający się do wspólnej rozrywki, niż właśnie konsola. Oczywiście pierwsza kwestia mająca spore znaczenie tutaj, to sposób kontrolowania rozgrywki. Naturalnie wiele gier z powodzeniem obsługiwać można przez klawiaturę oraz myszkę, ale niektóre kompletnie nie sprzyjają takiemu programowaniu. Nie jest oczywiście dzisiaj problemem kupienie kontrolerów imitujących te znane z najważniejszych konsol na rynku, ale zakończone wejściem USB i wyposażone w sterowniki umożliwiające ich poprawne zainstalowanie na komputerach stacjonarnych czy laptopach wyposażonych w system Windows lub inne. Ważne jest jednak również to, miłośnicy konsol mogą bez najmniejszego problemu kupić do swojego sprzętu klawiaturę oraz myszkę, dzięki czemu konsola taka natychmiast stanie się o wiele poręczniejsza w codziennym życiu i funkcjonowaniu.
Niewątpliwie jednak komputer nie stanowi idealnego środowiska do gry we dwójkę, a już wspólne rywalizowanie czwórki lub większej grupy znajomych, przy wykorzystaniu komputera, wydaje się być niemożliwym zadaniem. Konsole natomiast nie tylko z powodzeniem radzą sobie z tyloma uczestnikami jednocześnie, ale jeszcze w dodatku wspierają taką rodzinną i towarzyską zabawę. W konsolach nowych generacji stosuje się już bardzo zaawansowane technologie analizy i przechwytywania ruchu, gdzie sam człowiek staje się swoistym kontrolerem do gry – gdy gracz podskakuje, podskakuje jego bohater. W ten sposób doskonale sprawdzają się nie tylko gry taneczne czy muzyczne, ale również gry sportowe.
Wszystko to sprawia, że konsole i komputery to dzisiaj dwa odrębne światy, które już coraz rzadziej ze sobą rywalizują, a przeważnie jednak mocno się uzupełniają. Gry produkowane przez firmy działające wyłącznie na rynku konsolowym są dość szybko i skutecznie konwertowane w wersji umożliwiających ich działanie także na innych systemach, w tym komputerowych. Natomiast producenci konsol nie byliby w stanie regularnie podnosić jakości tworzonych przez siebie modeli, gdyby nie regularny i bardzo dynamiczny wzrost jakości produkowanych podzespołów komputerowych. Postępująca miniaturyzacja i optymalizacja dysków twardych, napędów, procesorów czy pamięci, musiała w kolosalnym stopniu przyczynić się do poprawienia parametrów poszczególnych konsol. Gdyby nie stały rozwój komputerów i inżynierii informatycznej, najpewniej i konsole nie mogłyby dzisiaj oferować takiej jakości usług czy płynności graficznej, jaką proponują.
Rywalizacja pomiędzy posiadaczami konsol a komputerów jest więc dzisiaj zdecydowanie mniejsza, aniżeli jeszcze dwie dekady temu. W tamtych czasach większość osób posiadało albo konsolę, albo komputer, więc zachwalanie własnych wyborów i krytykowanie innych było dość oczywistym zachowaniem. Dzisiaj w coraz większej ilości gospodarstw domowych konsola wideo i komputer z powodzeniem funkcjonują równocześnie, gwarantując jednym domownikom doskonałe warunki do pracy, innym świetne rozwiązania w zakresie domowego centrum rozrywki i idealną platformę do nowoczesnych i bardzo zaawansowanych graficznie gier.

Share This Post

Post Comment